Budowa buta męskiego – z jakich elementów się składa?
But jaki jest, każdy widzi. Jednak nie jest to wcale taka oczywista i prosta kwestia. Nawet najprostszy w kroju but szyty ręcznie, nie jest wcale łatwy do zrobienia. Jak wszystko w klasycznej modzie, aby uzyskać końcowy produkt, którym może być ręcznie uszyty krawat, marynarka czy płaszcz, potrzebne są do tego przede wszystkim dwie rzeczy – odpowiednie materiały i ludzie, którzy je połączą. Dzisiejszy wpis będzie o tym, jakie efekty przyniesie współpraca wyżej wspomnianych, jeżeli chodzi o buty – przede wszystkim te, które my mamy dostępne dla Was.
Elementy buta - części składowe
Budowa buta jest podzielona na poszczególne części, najłatwiej będzie pokazać ich konstrukcję właśnie rozbierając go po kolei na te części.
Jaka jest budowa cholewki buta?
Zaczniemy od największej i najbardziej widocznej części, jaką jest cholewka, czyli górna i można powiedzieć, że główna część obuwia. Zanim przejdziemy do wyjaśnienia konstrukcji samej cholewki, trzeba zaznaczyć, że może ona mieć różny styl. Lotniki wykonane z jednego kawałka skóry bez przeszyć, angielki/derby z otwartą przyszwą lub oksfordy/wiedenki czyli buty z zamknięta przyszwą, monki oraz inne, mniej popularne rodzaje to różnią się wyglądem cholewki. Jednak pomimo różnych styli, konstrukcja będzie podobna lub taka sama. Wszystkie elementy buta są zszywane na kopycie.
Cholewka jest częścią wykonaną pod kształt kopyta, będzie więc miała określoną formę. W miejscach, które są najbardziej narażone na zniszczenia bądź tam, gdzie zdobienie tego wymaga, jest wzmocniona grubszymi kawałkami skóry. Są to: przednia część cholewki, przede wszystkim w okolicach palców oraz tył buta w okolicy pięt. Niektóre manufaktury wzmacniają także okolice, od podbicia aż do palców, cienką warstwą skóry bądź naturalnego materiału. Następnie cholewka zszywana jest z podszewką. Podszewka to kolejna ważna część, musi być ze skóry dobrej jakościowo, ponieważ ma dobrze odprowadzać ciepło i wilgoć, ponadto nie może się łatwo przecierać. Na koniec spodnią część cholewki zszywa się z podpodeszwą, czyli grubszym kawałkiem skóry, który ma izolować i jednocześnie utwardzić spód. Właśnie te dwa elementy buta: cholewka i podpodeszwa są niewymienne i może uznać je za najważniejsze elementy buta.
Po zszyciu razem cholewki i podszewki, do już złączonych przyszywa się pas - bardzo istotny element konstrukcji GYW, który jest jego główną częścią i stanowi o wyjątkowości tej konstrukcji. Jest to gruby, długi skórzany pas, przyszyty bezpośrednio do dolnej części cholewki, i to do niego właśnie będzie przyszyta podeszwa, a nie do cholewki.
Jak zbudowana jest podeszwa w butach goodyear welted?
Kiedy pas jest już złączony z cholewką, można przyszyć do pasa podeszwę. Zanim jednak do tego dojdzie, trzeba wypełnić przestrzeń między górną a dolną częścią. Określiłbym tę część duszą obuwia. Jest to warstwa korka - masa zrobiona z wiórów drzewa korkowca i specjalnego, naturalnego kleju. Korek wypełnia tę przestrzeń i ma zapewnić trwałą izolację termiczną i chronić wilgoć od podłoża przed kontaktem z cholewką. Ma ona jeszcze jedną właściwość, po krótkim czasie chodzenia, stopa pod wpływem ciepła odkształca swój profil w tej warstwie, co zwiększa jeszcze bardziej komfort używania obuwia.
W części między śródstopiem a miejscem, gdzie zaczyna się obcas, wkłada się drugi istotny element - stalkę. Stalka jest długą drewnianą deseczką lub metalową blaszką, która ma nadać twardości i wytrzymałości tej części buta - wzmacnia konstrukcję, zapewnić jej twardość i zapobiec zapadaniu i odkształcaniu.
Ostatnim elementem jest podeszwa wraz z obcasem. Może on być skórzana, gumowa lub łączona (York).
W przypadku podeszwy skórzanej jest to gruby kawał skóry, zwany kruponem, odpowiednio garbowany, tak by był wytrzymały i twardy. to właśnie podeszwa ma największą styczność z podłożem, ważne jest by nie ścierała się zbyt szybko, jednocześnie skórzana podeszwa powinna zapewniać dobrą wentylację i ochronę przed wilgocią. Najwyższe jakościowo krupony na podeszwy są produkowane w garbarni Rendenbach (przykładem są buty Berwick model 3010 lub 3488 - zamawiane specjalnie dla Klasycznych Butów właśnie na tej najlepszej skórzanej podeszwie na świcie - JR Rendenbach). Są one najbardziej trwałe i odporne na ścieranie, zachowując jednocześnie odpowiednią elastyczność. Na dodatek są garbowane całkowicie naturalnymi składnikami. W butach formalnych podeszwa skórzana jest najlepszym wyborem.
Kolejnym rodzajem podeszew są podeszwy gumowe - stosowane raczej w butach casualowych. Dwie najsłynniejsze podeszwy gumowe to Dainite i Vibram. Kolejną wartą odnotowania podeszwą gumową jest krepa, często stosowana w słynnych desert boots. Więcej o podeszwach piszemy tutaj.
Podeszwa York, to kompromis między wygoda podeszew skórzanych a wytrzymałością podeszew gumowych. Kompromis dodam od razu bardzo sensowy i warty rozważenia. W tym wypadku przód podeszwy jest gumowy i łączy się z częścią skórzaną.
Ostatnim omawianym elementem jest obcas. Jest on złożony z kilku płatów grubej skóry, które są połączone małymi gwoździkami, obcas zazwyczaj jest zabezpieczony kauczukowym flekiem.
W dużym uproszczeniu tak wygląda konstrukcja butów szytych metodą goodyear welted. Zapraszamy Was na nasz kanał na YouTube gdzie wyjaśniamy budowę butów szytych metodą goodyear welted. Link znajdziecie tutaj.
Zapraszamy Was do naszych salonów w Warszawie i Gdańsku.
Jeśli macie pytania napiszcie do nas mail sklep@klasycznebuty.pl lub zadzwońcie 790507208 lub 308.
Chętnie odpowiemy na Wasze pytania.