Kilka słów o podstawach konstrukcji obuwia PRZESZYWANEGO (Blake Construction):
„Obuwie przeszywane jest stosunkowo prostą i przy odpowiedniej pielęgnacji wytrzymałą konstrukcją.
Polega ona na naciągnięciu i uformowaniu cholewki na kopycie i przymocowaniu jej metalowymi teksami (gwoździami) bądź klejem do podpodeszwy.
Następnie po nałożeniu otoku, wypełnienia i podeszwy wyzuwa (wyjmuje) się kopyto i przyszywa podpodeszwę wraz z zaćwiekowaną cholewkę do podeszwy.
Szczegóły możemy zobaczyć na załączonym rysunku. Tego typu konstrukcja jest jednym z najstarszych sposobów wytwarzania obuwia, ale w epoce rzemieślniczej, ręcznej produkcji była niezbyt popularna z uwagi na znaczące trudności w „dostaniu się” do czubka buta w celu wykonania szycia.
Mankamentem tej konstrukcji jest także stosunkowo niska trwałość wynikająca w tego, iż główny element konstrukcyjny jakim jest szew jest bardzo narażony na uszkodzenia mechaniczne i starcie eksploatacyjne. Jego uszkodzenie praktycznie prowadzi do rozsypania się całej konstrukcji. Dlatego Klienci znacznie chętniej sięgali po obuwie montowane systemem pasowym, który pomimo, że bardziej skomplikowany zapewniał większą wytrzymałość, ponieważ jego szew konstrukcyjny był osłonięty od uszkodzeń. Obuwie to było także znacznie prostsze w naprawie przy zdjęciu podeszwy i jej wymianie na nową, obuwie nie „rozsypywało” się na kawałki.
Prostota konstrukcji obuwia przeszywanego okazała się jednak jego największą zaletą ponieważ umożliwiła ona mechanizację jego produkcji. System przeszywany był pierwszym do którego produkcji zaczęto używać maszyn. W 1858, Gordon McKay, amerykański skrzypek pracujący na kolei jako inżynier kupuje od szewca-wynalazcy Lymana Blake za sumę 70,000 $ patent na maszynę do przeszywania spodów. Niedługo po tym wybucha wojna domowa i McKay otrzymuje olbrzymie zamówienie na buty od wojska. Z dnia na dzień staje się potentatem obuwniczym. Zaczyna produkować maszyny i oddawać je w dzierżawę czerpiąc zyski z każdej wyprodukowanej przy ich pomocy pary. Jego firma przekształca się w największą korporację na świecie produkującą maszyny i materiały dla obuwnictwa, która istnieje do dziś pod nazwą USM (United Shoe Machinery).
Wracając do obuwia przeszywanego, z uwagi na stosunkowo niską cenę stało się ona najpopularniejszym wyrobem obuwniczym. Nawet zmechanizowanie produkcji obuwia pasowego (Goodyear Welted), nie zmieniło tej proporcji – wiadomo „cena czyni cuda”. Ostatnimi czasy system przeszywany jest bardzo popularny w luksusowym obuwiu męskim pochodzenia włoskiego. Dzieje się tak dlatego, że z uwagi na prostą konstrukcję można przy jego pomocy wykonywać obuwie bardzo delikatne, wysublimowane, dające efekt niezwykłej lekkości konstrukcji, co niestety nie jest możliwe przy zastosowaniu tradycyjnej konstrukcji pasowej. Bardzo często szew konstrukcyjny zabezpieczany jest tutaj przez naklejenie cienkiej gumowej zelówki, która znacząco przedłuża okres użytkowania obuwia. Zwiększyła się także trwałość obuwia przeszywanego, ponieważ postęp w technologii klejenia jest tak duży, że nawet po przetarciu szwu konstrukcyjnego obuwie nadaje się do dalszej eksploatacji i naprawy.
[product id="8060, 8073, 7869"]