Piramida Jakości butów w KlasycznychButach.pl
Wielokrotnie słyszałem, że buty Berwick są drogie i luksusowe i z tego powodu powinny być nieskazitelne. Myślę, że czas już najwyższy odnieść się do tych twierdzeń ponieważ niestety mijają się nieco z rzeczywistością. Chciałbym też przedstawić Państwu piramidę pokazującą jak się mają do siebie pod względem jakości i prestiżu poszczególne marki sprzedawane w naszym SHOEHOUSE.
Po pierwsze buty Berwick nie są drogie, wręcz przeciwnie są raczej tanie. Już słyszę głosy oburzenia – jak to buty za 900 złotych to niby tanie? Mnie nie stać mnie na takie buty! Cóż, tak właśnie jest, na rynku butów szytych metodą pasową 900 złotych to niewiele i fakt, że są osoby, które nie mogą sobie pozwolić na ten wydatek tego nie zmienia. Pozwólcie, że wyjaśnię to na przykładzie branży samochodowej. Najpierw pytanie - czy 100 tysięcy za nowy samochód to dużo? Czy mamy do czynienia wówczas z drogim, luksusowym samochodem? Pomimo tego, że kwota ta jest w gruncie rzeczy poważną, to za 100 tys. możemy kupić np. Dacie i to zazwyczaj w wersji podstawowej. Myślę, że każdy się zgodzi, że jest to samochód średniej klasy i to z niższych poziomów tej średniości. Mimo to wiele osób nie może sobie pozwolić na zakup nawet tego średniego i w gruncie rzeczy relatywnie taniego samochodu. Oczywiście powstaje kolejne pytanie, czy taka Dacia to zły samochód? Absolutnie nie, to dobry wóz, którym się przyjemnie i wygodnie jeździ, natomiast na pewno nie jest ani drogi ani luksusowy.
Podobnie ma się sprawa z butami szytymi z cielęcej skóry metodą pasową. Cena do 1000 zł jest w tym segmencie niską i za taką nie można oczekiwać luksusu. Oczywiście buty w tym przedziale cenowym są dobre, ładne, trwałe i dają dużo radości noszącemu, sam je noszę i jestem z nich bardzo zadowolony. Nie mniej mogą mieć wady – wymagają przynajmniej kilku tygodni zanim się ułożą do stopy, skóra jest naturalna, cielęca więc może mieć przebarwienia i skazy, but był ręcznie szyty i patynowany zdarzają się więc drobne błędy w szyciu i różnice w patynowaniu.
Średnia cena obuwia szytego metodą goodyear welted zaczyna się od 1000 złotych i górną granicą dla butów średniej klasy jest mniej więcej 2000 zł. Podobnie jest w branży samochodowej. Toyota RAV4 czy VW Tiguan to samochody średniej klasy. Kosztują już koło 200 tys. Sam miałem właśnie RAV4 i nigdy nikt mi nie powiedział „ale masz luksusowy samochód”. Parę osób powiedziało, że jest fajny, kilka że wygląda ładnie i tyle. Oczywiście auto za 150 tys. jest lepsze niż te za 80 tys. ale dalej to średnia klasa, pomimo dwukrotnej różnicy w cenie. Tak więc Carlos Santos to but średniej klasy (choć już z wyższych poziomów tej półki), dużo lepszy niż Berwick ale dalej nie luksusowy. Jest znacznie bardziej wygodny, zrobiony z pięknej skóry, świetnie patynowany, jednak ciągle może mieć minimalne skazy na skórze, wymagać ułożenia do stopy, uciskać w pierwszych 2-3 tygodniach noszenia, mieć jakieś drobne wady w patynowaniu czy naturalne ślady na skórze.
Można powiedzieć, że wyższa klasa w samochodach zaczyna się powyżej 200-250 tys., a w butach od 2500 (około 500 Euro) złotych. Tak jak widać różnicę między Porsche Cayenne, a Hyundai Tucson na pierwszy rzut oka, tak bez wahania powiemy, że Borgioli Fratelli to lepszy i ładniejszy but niż Berwick. Tu już faktycznie mamy prawo wymagać by skóra była nieskazitelna, szwy ukryte, podeszwa profilowana, a but od razu był wygodny. W tym momencie możemy mówić o butach luksusowych. Zdarza mi się słyszeć, że za jedną parę butów Carlosa Santosa można mieć dwa buty Berwicka, odpowiadam wówczas, że za jednego Mercedesa też można mieć dwie Toyoty, tak to już jest, że rzeczy wyższej jakości, czy to buty, samochody, zegarki lub marynarki kosztują więcej niż te niższe jakościowo.
Czy oznacza to, że odradzam kupowanie butów firmy Berwick? Absolutnie nie, wręcz zachęcam, bo cena za nie jest okazyjna, to naprawdę dobry „deal” kupić dobry but za tylko 800-900 złotych. Nie oczekujemy jednak od nich doskonałości i nie traktujmy ich jako luksus, bo nim nie są. Jeszcze lepszy stosunek ceny do jakości ma nasza własna marka Partigiani, buty są znacznie lepszej jakości niż Berwick, a w niewiele wyższej cenie – to prawdziwa okazja. Skoro jednak BMW czy Porsche mają swoich nabywców, to warto wypróbować buty Carlosa Santosa, Barkera czy Borgioli zamiast kupować piątą parę Berwicków. Jak więc wygląda Piramida Prestiżu i Jakości butów dostępnych w KlasycznychButach.pl (znaczenie ma nie tylko pozycja w pionie ale i w poziomie)?
Borgioli Fratelli szyte metodą norweską
Borgioli Fratelli, Barker Handcrafted, Carlos Santos Handcrafted, Barker Aniversary
Partigiani Premium, Carlos Santos goodyear welted, Barker goodyear welted, Meka goodyear welted
Partigiani goodyear welted, Carlos Santos metoda bolońska, Partigiani metoda bolońska,
Carlos Santos blake, Partigiani Blake, Carlos Santos sneakers,
Berwick Premium, Berwick goodyear welted, Partigiani Sneakers, Berwick blake,
Meka blake, FS
Mała errata - ceny oczywiście wzrosły od roku 2019, trudno kupić już samochód za 100 tysięcy, jak i nowe buty Berwick za 900zł. Jednak zasady pozostały bez zmian. Powiem też, że Berwick cały czas poprawia jakość swoich butów i zdarzają się kolekcje (jak chociażby obecne 580 Kudu), które zaczynają zbliżać się jakością do Santosa. Nie mniej to dalej but niższej klasy niż Carlos Santos, nie mówiąc o Borgili Fratelli.